Skočit na obsah

Jak jsem hodnotil v soutěži Interzen

Ve webdesignérské soutěži magazínu Interval.cz jsem působil jako jeden z porotců. Po vyhlášení celkových výsledků mohu i já představit způsob, jakým jsem vybíral nejlepší weby, a vítěznou šestku.

Dnes byly na Intervalu zvěřejněny výsledky webdesignérské soutěže Interzen 2004. Protože jsem byl jedním z porotců, rád bych se s vámi podělil o to, jak a co jsem hodnotil.

Nevím, jak pracovali ostatní porotci, ale zřejmě měli trochu jiné premisy ve svém hodnocení, protože výsledný žebříček se od toho mého subjektivního značně liší.

Jak jsem tedy hodnocení prováděl?

  1. Vyřadil jsem ihned všechny weby, které se mi zdály z hlediska designu vyloženě odpudivé, odfláknuté nebo spíchnuté někde "na koleni". Tím mi z dalšího hodnocení vypadlo 16 webů.
  2. Sestavil jsem si si jednoduchou metodiku, jak budu hodnotit. Tato metodika měla 7 hodnocených kritérií a spíše než nad detailní zkoumání zdrojového kódu jsem se nechal vést intuicí a pohledem uživatele.
  3. Podle metodiky jsem weby ohodnotil a přiřadil jim příslušné body. Tím mi vznikl i výsledný žebříček.

Hodnocená kritéria

Snažil jsem se vybrat taková kritéria, která jsou z mého pohledu podstatná z hlediska použitelnosti, přístupnosti, SEO, kredibility atp. Konkrétně to byly tyto faktory:

  1. Design
    Vzhled je jedním z nejdůležitějších prvků každého webu. Správně vytvořený design podporuje dobrou použitelnost a kredibilitu (důvěryhodnost) webu.

  2. Důvěryhodnost
    Podíval jsem se na stránku očima běžného uživatele a zaměřil se na faktory, které budují kredibilitu webu, nebo jí naopak škodí. Zajímala mě transparentnost kontaktních údajů, dobrý obsah, jasné ubezpečení, o jaký web se jedná, co mi chce říci a k čemu by mi měl být dobrý atp.

  3. Sémantika a zdrojový kód
    Nahlédl jsem do zdrojového kódu a do zobrazení bez kaskádových stylů a pokusil se ohodnotit kvalitu zdrojového kódu a správné vyjádření sémantických informací. Pokud se nedal některý web bez CSS používat, body jsem mu nedal.

  4. Alternativní texty u obrázků
    Z hlediska přístupnosti jsou obrázky bez vyplněných atributů alt tím nejhorším zlem. Proto jsem zkontroloval, zda-li všechny obrázky, které nesou významové sdělení mají správně vyplněný tento atribut.

  5. Titulky stránek
    Značka <title> pro vyjádření názvu stránky je jedním z nejdůležitějších orientačních mechanismů na stránce, a to jak z pohledu přístupnosti tak i běžné použitelnosti. Pokud některý web neměl pro každou stránku konkrétní název, který odpovídá obsahu stránky, neměl u mě šanci.

  6. Odkaz na titulní stránku
    Z každé stránky by měl vést odkaz na titulní stránku webu, a to nejlépe v místech, kde jsou na to lidé zvyklí. Tedy například z hlavního loga či jasně popsané položky navigace.

  7. Odlišitelné odkazy
    Odkazy musejí být odlišitelné od okolního textu. Je chybou se spolehnout pouze na jinou použitou barvu, protože ne každý uživatel barvu vidí kvůli svému zdravotnímu stavu nebo technickému vybavení. Nejlepším způsobem je pochopitelně staré dobré podtržení.

Mé výsledky

Po té, co jsem weby podle těchto svých parametrů ohodnotil, seřadil jsem je podle počtu dosažených bodů a vyšla mi tato vítězná šestka:

  1. http://www.webcenter.cz
  2. http://www.gvp.cz
  3. http://www.knopdesign.net
  4. http://www.weto.cz
  5. http://www.yamahaskola.cz/brno/
  6. http://www.cesky-design.cz

Každý z těchto webů měl najaké nedostatky, takže rozhodně nemůžu říct, že bych se z něčeho vyloženě posadil na zadek. Nicméně myslím, že tato šestka z běžného průměru celkem vyčnívá. Když se ale podíváte na celkové výsledky, které jsou tvořeny názorem všech porotců, zřejmě jsme opravdu měl každý nějaká jiná kritéria. Což myslím ale vůbec nevadí.

Přidejte svůj komentář

David Špinar | 16. prosince 2004 | 8 komentářů | Trvalý odkaz

Hledání


Nové komentáře

Tip pro vás

Kurz přístupného webu

Chcete-li ušetřit za drahé konzultace a audity přístupnosti, doporučuji navštívit jednodenní Kurz tvorby přístupného webu.

Doporučuji

H1.cz: Odborné poradenství pro podnikání na Internetu

H1.cz: Odborné poradenství pro podnikání na Internetu

Kniha Tvoříme přístupné webové stránky

Více informací o mé knize

Reklama

Kvalitní hosting

Jednotná cena, individuální přístup. 500 MB, PHP, MySQL, antispam.

www.Cesky-Hosting.cz

 

Přístupnost - web a weblog věnovaný přístupnosti webových stránek, který píše David Špinar

Prohlášení o přístupnosti | RSS weblogu | RSS komentářů weblogu | Vypnout CSS | Hostováno u Český hosting | Doména u IInfo